RKEDO 4 – Helaas pindakaas
186

RKEDO 4 – Helaas pindakaas

Nederland was in rouw. Geschokt waren we, allemaal. Langzaam kwam het besef dat de MH17 was neergehaald door de Russen. 17 juli 2014 voegde zich bij het rijtje data die je niet meer vergeet. Desondanks gingen bij mij een dag na de ramp toch even de armen in de lucht. De KNVB had de competitie-indeling bekend gemaakt en ik constateerde dat we bij AGSV 2 in de poule waren ingedeeld. Een geweldig geschenk van de jubilerende bond. De gedreven romantici die in heel Europa spandoeken in voetbalstadions ophangen met de tekst ‘Against Modern Football’ adviseer ik eens te gaan kijken op dat ene veld in Aartswoud. Het spandoek kan dan gewoon in de auto blijven liggen. Pas als de gemeente Opmeer besluit AGSV kunstgras te schenken moet het spandoek tevoorschijn worden getoverd want dat mag echt nooit gebeuren.

Aartswoud is prachtig in al zijn eenvoud en AGSV ademt nostalgie. Je waant je er in de jaren vijftig van de vorige eeuw. In een hoek van de knusse kantine staat een computer waarop het wedstrijdformulier moet worden ingevuld. Het is het enige dat verraadt dat we ons toch echt in 2014 begeven. Het zou verboden moeten worden om het prachtige veld met gekleurde voetbalschoenen te betreden. Dat is vloeken in de kerk en die kerk op de achtergrond van het veld heeft een stompe toren. ‘Moet jij niet naar de kerk?’, vroeg ik aan hun midvoor die mij niet begrijpend aan keek. Zijn blik was onbetaalbaar toen ik er ‘die zoekt nog een spits’ aan toevoegde. Mijn dag kon niet meer stuk en toen maakte ik ook nog de openingstreffer door een hoekschop van Flippie binnen te koppen. Althans, dat dacht ik maar Pietertje, onze topscorer, claimde het doelpunt. Hij zou de bal met zijn haar hebben geschampt. Prima toch, het is immers Pietertjes veld. Een eerder optreden van Pietertje op het Aartswoudse veld bezorgde Bureau Alfred in 2010 een Gouden Loekie. Doodsbang was Pietertje natuurlijk dat coach Bram zou roepen ‘Pietertje kom maar efkes wisselen jongen’, dat verklaart zijn claimgedrag. Na een teleurstellende 1-1 bij de rust, kregen we in de tweede helft een strafschop. Pietertje nam de verantwoordelijkheid op zich. Hij zou de strafschop wel even benutten, hij zou er uithalen wat er voor RKEDO4 inzat, maar hij schoof de bal naast het doel. Vlak voor de plank over de sloot bleef de bal liggen. Helaas pindakaas, we hadden hem graag zien duiken.

Geen reactie's